Vapebel bezorgd over opkomst wegwerp e-sigaret op de Belgische markt

Vapebel, de Belgische federatie van vape-retailers en distributeurs, is zeer bezorgd over de opkomst van zogenaamde wegwerp e-sigaretten op de Belgische markt. We zien dit fenomeen overwaaien vanuit het buitenland., onder meer in de VS en de UK zijn deze producten een succes. Het gaat om wegwerp e-sigaretten die vaak zeer flashy zijn van kleur en worden aangeboden in convenience stores zoals krantenwinkels waar de controle op leeftijd vaak minimaal is. Het gevaar bestaat er in (en we zien dit al in het buitenland) dat deze producten in handen komen van minderjarigen. Dit is iets waar we bij Vapebel dan ook volledig tegen zijn. Bovendien is het gebruik van wegwerp e-sigaretten helemaal niet duurzaam. Niet enkel plastic maar ook lithium-ionbatterijen en andere stoffen worden zomaar weggegooid.

Het doel van vapen, namelijk mensen helpen stoppen met roken, wordt op deze manier volledig voorbijgeschoten. De leden van Vapebel zullen deze wegwerp e-sigaretten dan ook niet aanbieden in hun winkels en roept andere verkooppunten ook op om deze niet te verkopen. Het laatste wat we willen is dat niet rokers of jongeren worden aangezet tot het gebruik van deze producten.

Graag maken we nog eens duidelijk dat niet roken en niet vapen, het beste is voor de gezondheid. Voor de groep die niet geholpen kan worden met andere middelen, is vapen echter een minder schadelijk alternatief en het is die groep die wij via Vapebel correct willen informeren en begeleiden.

Vapebel zal contact opnemen met de desbetreffende overheidsinstanties en zijn bezorgdheden overmaken om actie te ondernemen.

“We vinden de komst van deze wegwerpproducten uitermate zorgwekkend. De producten die de leden van Vapebel aanbieden zijn bedoeld om mensen te doen stoppen met roken. Zeker niet om minderjarigen aan te sporen. We keuren de verkoop van deze wegwerp e-sigaretten dan ook helemaal af”, zegt de voorzitter van Vapebel, Felix Rijkers.